Home Food for thoughteigen bedrijf Marketing van vóór de oorlog


marketing van voor de oorlog jurino

Marketing van vóór de oorlog

door admin

Marketing: Wanneer je een eigen bedrijf hebt, probeer je je producten of diensten ‘aan de man’ te brengen. Dat kan op verschillende manieren. Er is mij al meer dan eens verteld dat mijn marketing ouderwets is. En daar ben ik stiekem hartstikke trots op!

Marketing, oude en nieuwe stijl

Ken jij het grootste verschil tussen advertenties van vóór & na de Tweede Wereldoorlog? Reclame wordt sinds het einde van de 19e eeuw op grote schaal gemaakt. Eerst in kranten, daarna op TV en nu voornamelijk op internet…

Tot WOII was het gebruikelijk om je product aan te prijzen door vooral veel specificaties van het product op te noemen: “onze schoenen hebben echte rubberen zolen!” / “Deze hemden zijn gemaakt van zuiver scheerwol!”. Als je weleens in oude tijdschriften hebt geneusd, zul je dit soort advertenties zeker zijn tegengekomen.

Ná de oorlog zie je dat marketeers vaak niet meer over hun product praten, maar je een gevoel proberen te verkopen: “Door onze auto voelt u zich jong en vrij!” / “Met deze deo ben je onweerstaanbaar voor het andere geslacht!” / “Dit is hét drankje voor gezellige, leuke mensen!”

Daarom krijg ik van ‘professionals’ altijd het verwijt: “Jurino, jij bent een marketeer van voor de oorlog!” Als ik het over mijn boek of cursus heb, val ik namelijk al gauw terug op de specificaties: “het boek heeft 300 recepten, 288 blz, heel veel foto’s en ‘n harde kaft!” Lekker droog dus!

Specificaties en persoonlijkheid

Gelukkig is er niet één soort marketing de juiste en vragen verschillende producten om verschillende manieren van promotie. Voor ons werkt deze (ouderwetse) manier prima. Mensen kunnen namelijk meteen de eerlijkheid en persoonlijkheid proeven wanneer ik iets over mijn kookboek schrijf.

Ik ga geen gouden bergen beloven, maar laat je gewoon graag zien wat je krijgt. Dat is vooral ook, omdat ik geloof dat het product zichzelf verkoopt.

We hebben héél veel werk gestoken in het ontwikkelen van een extreem uitgebreid boek dat er ook nog eens mooi uitziet. Dus, lekker wél specificaties: 300 Antilliaanse recepten met bijbehorende kleurenfoto’s, in een fijne lay-out, gedrukt op glimmend papier en met een handig leeslintje.

Wil je weten wélke recepten er in het boek zitten? Prima! Daar gaan we niet geheimzinnig over doen. Op de productpagina vind je gewoon de hele inhoudsopgave. Kun je alle 300 recepten meteen zien.

Wil je weten of de recepten goed zijn en of ze gemakkelijk te volgen zijn? Probeer er dan vooral een paar uit die we op de website hebben gezet!

Marketing zonder verkooppraatjes

Eigenlijk is dat ook meteen mijn beste tip voor mensen die iets willen verkopen: Houd gewoon überhaupt geen verkooppraatje. Mensen prikken daar namelijk zó doorheen. Een goed product verkoopt zichzelf, daar hoef je niet mee langs de deuren.

Laat mensen je product zien, laat ze even proeven, kijken, voelen… en dan moet het —als het goed is— de juiste mensen aantrekken. Het heeft weinig zin om iemand met één been een skivakantie aan te smeren. (Ik zou willen dat ik dit voorbeeld verzon, maar een kennis van me heeft dit als telemarketeer dus écht moeten doen!)

Probeer ook eens...

Translate »
Send this to a friend